Otojir,
Otojiro.
Hareketli
bu kanatlar pervane şeklinde olup iki ya da daha fazla pervane
parçasından (pal)’den oluşur. Motor bu palleri çevirir. Prensip olarak
alçak ve yüksek basınç alanları oluşumuna dayanan bir sistemle hareket
ederler. Oluşan basınç farkı aracı taşıma kuvveti oluşturur.
Helikopterin ağırlığına eşit bir taşıma kuvveti oluştuğunda helikopter
havada askıda kalır. Bu kuvvet büyük olursa dikey olarak yükselir.
Prensip böylece işler.
Otojiro.
Dik iniş ve çıkış yapabildiği için dar yerlerde de kullanılabilen, tepeden pervaneli uçan taşıt. Otojir, bir motor üstünde yer alan, yatay olarak dönen rotor yardımıyla havalanabilen, havadan daha ağır bir uçuş aracıdır.
İlk İspanyol mühendis Juan de la Cierva tarafından icat edildi. 1920'lerin
başlarında döner kanatlı hava taşıtlarındaki en önemli gelişme Juan de
la Cierva'nın yaptığı otojirdir. ARF rotor ( autorotation ) ilkesine dayanan bir uçan makine . Otojir Helikopterden farklı bir araç olup rotorun, içinden geçen havayla döndürülmesidir Bu prensibe otorotasyon deniyor. Otorotasyon
ilkesi doğada, milyonlarca yıldır akçaağaç tohumlarının dökülmesi
esnasında izlenmiş ve bu tohumlarıın, yere düşüşleri otorotasyon sonucu
yavaşladığı için, rüzgarla geniş bir alana yayılmışlardır.Buna en güzel
örnek insanların
otorotasyondan yararlanarak yaptıkları ilk buluş Yel Değirmenleri
olmuştur.
Otojirde bir motor ki ileriye doğru hareketi sağlayan bir motor ile yükselmesi için bir pervane vardır. Aracın İleri
doğru hareketi esnasında havalandırıcı rotor hafifçe arkaya doğru
kaykılır. Bu esanada hava akımı rotorun
içinden geçer ve araç yükselir. Bu şekilde rotor, otojiri havalandırır.
Basit olarak helikopterler gibi dikey olarak yükselmeyip önce ileriye
doğru hızlanır sonra havalanır. Ilk örneklerinde görülen
kusurlar sonradangiderildi. Helikopter ile uçaktan melez bir ekipman
üretilmiştir. Uçak kanadı yerini alan serbest pervaneli ciroplanla
havacılıkta bir atılım yapılmıştır.İspanyol
mühendis bu buluşu ile dünya çapında şöhreti yakalamıştır. ABD, Fransa
ve Almanya gibi küresel üreticiler otojiro lisansı altında araç üretmeye
başladı. Sovyet mühendis Nikolai Kamov ve NK Skrzhinskaya ise ilk
otojiro KASKR -1 yaptılar. On yıl içinde Sovyet mühendisler 15 türünü
geliştirdiler.
Nispeten
yüksek maliyet ve yüksek teknik göstergeler sayesinde günümüzde bir çok
kullanma alanı edinmiştir. Bunlar; arama ve kurtarma operasyonları,
tarım, hava ve toprak ve bitki denetimleri, kişisel zevk ve doyum için
kullanılmaktadır. Uçuş için uzun uçuş saatlerine ihtiyaç yoktur. Ayrıca
saklamak park etmek için 10 metre uzunluğunda 3 metre yüksekliğinde küçük bir hangar yeterlidir.
Bugüne
kadar, hava yoluyla seyahat için en güvenli yoldur. Kolayca sıfır hızda
dahil olmak üzere tüm uçuş modu işletilmektedir. Hatta bir motor
arızası ile dahi ünite iniş için uygun bir yere inebilmektedir.
Fotoğraf
ve video çekimi için ön koltuk muhteşem bir yerdir. Kişisel olası işler
için müthiş bir ulaşım aracıdır. Konfor seviyesi, yakıt tüketimindeki
cimriliği, teknik özellikleri hava araçları ile mukayese edilemez. İşte
bu nesne sadece gökyüzünde değil sonsuz can sıkıcı trafik sıkışıklığında
bir çözümdür.
Helikopter ilk olarak Fransız pilot Paul Cornu tarafından kullanılmıştır.
Helikopter kelimesi yunanca da hareketli kanatlar anlamında olan heliko pteron kelimesinden türetilmiştir.
Dikey
kalkış ve iniş yapabilen, havada sabit kalabilen, taşıma kuvveti
oluşturan döner kanatlı, pervaneli hava araçlarına ise Helikopter
denilmektedir. Helikopterde kanat, uçaktaki gibi sabit olmayıp
hareketlidir.